Pikselpolicies for TFT-skjermer

Her finner du informasjon om de ulike produsentenes pikselpolicy. En pikselpolicy sier noe om hvor mange defekte piksler som anses som akseptabelt, en skjerm byttes ikke ut om ikke antallet defekte piksler overstiger det nivået som produsenten har angitt.

TFT-skjermer forekommer både som flate skjermer for stasjonære datamaskiner og som skjermer på bærbare datamaskiner. En skjerm med oppløsningen 1024x768 punkter inneholder 786 432 bildepunkter (piksler). Hvert bildepunkt håndteres av 3 transistorer, en for rød, en for grønn og en for blå farge. Antallet transistorer i en tilsvarende skjerm går altså opp til ca 2 350 000 stk. Under produksjonsprosessen forekommer det iblant feil på transistorene, enten ett eller flere i bildepunkter på skjermen, dette oppleves da som en pikselfeil. Skjermen kan ha punkter som er svarte (ingen av transistorerene fungerer), lyser hvitt (alle står på hele tiden) eller lyser i noen av de 3 grunnfargene.

I produksjonsprosessen er det visse toleransenivåer for hva man får akseptere som kunde når det gjelder antall ødelagte piksler. Ulike produsenter har ulike policies for hva som anses som akseptabelt. Produsentenes toleransenivåer er veldig snevre, prosentvis feil på TFT-skjermer er veldig lav sammenlignet med hvilke andre datakomponenter som helst.

Om en skjerm skal bedømmes som feilaktig må antallet døde eller feilaktige piksler overstige et visst antall og det er dette som defineres i produsentenes pikselpolicy. En skjerm som holder seg innenfor marginalene som defineres i pikselpolicyen anses ikke å være feilaktig og kommer ikke til å byttes ut. Verdt å nevne er at veldig få skjermer har pikselfeil, da produksjonsprosessen er svært effektiv.

Acer

Maksimalt 4 defekte piksler per million piksler på skjermen avhengig av plassering. Ring Acers support på 800 11 376 for ytterligere info angående pikselpolicy.
Les Acers pikselpolicy »

AOC

Enligt ISO 13406-2. For mer informasjon om pikselpolicy og bedømmelse, vennligst kontakt AOCs serviceombud IT Workshop på telefon +47-(0)705454.
Les AOCs pikselpolicy »

BenQ

I følge ISO 13406-2. Kan kontaktes på tlf. 23 50 00 62.
Les BenQs pikselpolicy »

Compaq

Se HP

Devolo

Support: 815 00 174

DiBOSS

I et vanlig panel med oppløsningen 1366x768 er det flere enn 3,14 millioner bildepunkter. Av disse bildepunktene tillates at maks tolv punkter har en defekt.
Les DiBOSS pikselpolicy »

Eizo

Samtlige av Eizos bildeskjermer har full garanti som standard ved helt defekte piksler. Videre gir Eizo ved subpikselfeil (rød, grønn eller blå) garanti som i samtlige tilfeller overtreffer ISO standarden 13406-2 klasse II. Vennligst kontakt EIZO direkte på +46-(0)8594 105 06 for spørsmål om dette.
Les Eizos pikselpolicy »

Fujitsu-Siemens

I henhold til ISO 13406-2. Les Fujitsu-Siemens pikselpolicy for bærbare datamaskiner og TFT-skjermer. For spørsmål om dette, vennligst kontakt Fujitsu-Siemens feilmelding på telefon +46-(0)8588 883 00.
Pikselpolicy for bærbar PC »
Pikselpolicy for TFT-skjermer »

Gericom

Pikselgarantien for Gericoms LCD-TV følger ISO standarden 13406-2 Klasse II. Det innebærer at det er tillatt med maks to alltid lysende piksler, maks to alltid mørke piksler og maks fem defekte subpiksler, enten alltid mørke eller lyse.

Hansol

Mellom 7 og 17 defekte piksler per skjerm avhengig av størrelse. For mer informasjon eller spørsmål angående Hansols pikselpolicy, vennligst kontakt Anovo Nordic på telefon +47 (0)13-20 24 54
Les Hansols pikselpolicy »

Hercules

Maks 3 pikselfeil for Prophetview 720, maks 4 pikselfel for Prophetview 920. For mer informasjon eller spørsmål, vennligst kontakt Hercules direkte på telefon +46-8519 920 32 (bare engelsk support).

Hitachi

Skjermen kan underkjennes med bare én enkelt ødelagt piksel avhengig av plassering. Hitachi har ingen formulert pikselpolicy; garanti- og reklamasjonssaker vurderes individuelt. Vennligst kontakt Hitachi direkte på +46-8562 711 40 for spørsmål.

HP

I henhold til ISO 13406-2, avhengig av modell. For mer informasjon eller spørsmål angående HP:s pikselpolicy, vennligst kontakt HP på telefon 815 62 070.

Kensington

Support: +47 22 70 82 01

LG

Opp till 4 feilaktige piksler. For mer informasjon og spørsmål, vennligst kontakt LG på telefon 800 187 40.
Les LGs pikselpolicy »

NEC

Enligt ISO 13406-2. For mer informasjon om pikselpolicy og bedømmelse, vennligst kontakt NEC på telefon +46 (0)770-930 026.
Les NECs pikselpolicy »

Philips

Mellom 4 og 10 defekte piksler per skjerm avhengig av modell og størrelse. Visse modeller har s k "Zero bright dot warrany" som innebærer att skjermen ikke kan ha noen døde, lysende piksler. For mer information om Philips pikselpolicy, vennligst kontakt Philips support på telefon +46-(0)8632 00 16.
Les Philips pikselpolicy »

Sony

I henhold til ISO 13406-2.
Les Sonys pikselpolicy »

Viewpia (bruker Samsungs paneler)

Les Viewpias pikselpolicy »

Viewsonic

I henhold til ISO 13406-2.
Les Viewsonics pikselpolicy »

Zepto

5 lysende, ødelagte piksler. 5 mørke, ødelagte piksler. Imidlertid kan det ikke være mer enn 8 pikselfeil sammenlagt. Avstanden mellom 2 ødelagte piksler kan ikke være mindre enn 15 mm.