Mobilt

Ericsson Hotline

Ericsson Hotline er en av de mest ikoniske mobiltelefonene som er fremstilt i Sverige. Du har kanskje hørt om den, kanskje ikke, men dagens #ThrowbackThursday er helt dedikert til denne legenden.

Den første Hotline-telefonen

Ericsson var ikke på noen måte først ute med å slippe en mobiltelefon, men de var likevel tidlig ute da de slapp den første Hotline-telefonen i 1986. Deretter er spørsmålet om vi virkelig kan kalle det en mobiltelefon. Hotline 450 som var den første modellen i Hotline-serien, veide rundt 4 kg og bestod av to deler sammenkoblet med en klassisk telefonledning. Den ene delen var en liten veske med antenne og batteri, mens den andre delen så ut som en vanlig telefon. På tross av dette fantes det et marked for denne enorme klumpen og de som var interesserte fikk pent hoste opp 30 000 kroner for å kjøpe telefonen.

Den mest kjente Hotline-telefonen er nok Hotline 900 som faktisk var bærbar og ikke krevde en separat” veske”. Den telefonen veide rundt 630 gram og hadde 30 minutter taletid noe som kanskje ikke høres så mye ut, men det var likevel nok til å ta 30 000 kroner for den også.

Hvorfor Hotline?

Så hvorfor het disse telefonene Hotline istedenfor Ericsson? Jo, tanken var at Ericsson var et for kjedelig merke og dette produktet trengte et stiligere navn enn det hvis den skulle kunne bli en internasjonal hit. Man kom da frem til at Hotline var stilig nok og takket være en smart reklamekampanje lykkes Hotline med å bli en stor suksess. Men det tok ikke mange år før Ericsson gikk bort fra dette navnet og isteden begynte å produsere mobiltelefoner med sitt eget navn på. Grunnen til det var ikke at navnet Hotline ikke fungerte lengre, men at de tapte i retten siden en annen svensk bedrift hadde registrert varemerket Hotline før Ericsson. Det viste seg imidlertid at Ericsson fungerte aldeles utmerket og bedriften ble raskt store internasjonalt under sitt eget navn, men da med GSM-telefoner istedenfor Hotlines NMT-teknologi.

Harry Hotline

Det som gjorde Hotline til et internasjonalt fenomen var den supersmarte reklamekampanjen Ericsson dro i gang. I reklamekampanjen fikk man følge Harry Hotline, en eventyrlig yuppie som viste at Hotline kunne brukes verden rundt og i alle mulige situasjoner. Man åpnet til og med spesielle Hotline-butikker rundt i verden med spesialtrent personale hvis eneste oppgave var å overtale folk om hvor bra Hotline var og at de virkelig trengte en. Alt dette fungerte som sakt utmerket, men navnestriden, overgangen til GSM-nett med mer ble til slutt for mye og på begynnelsen av 90-tallet la man ned Hotline-serien.

Sist oppdatert: 1 juli 2022

Tagger