I dagens #ThrowbackThursday tenkte vi å se nærmere på litt spillhistorie som trolig alle som spilte dataspill på 90-tallet husker, nemlig grafikkortet Voodoo fra 3dfx.
For dere som ikke husker denne helt kan vi begynne med å fortelle at året var 1996 og at grafikkrevende spill fortsatt var ganske uvanlige. Men det fantes noen 3D-spill som for eksempel Quake og hvis du var en seriøs gamer trengte man da akkurat som i dag et kraftig grafikkort for best mulig opplevelse. Det fantes noen ulike modeller å velge mellom, men når 3dfx slapp Voodoo trengte man ikke lenger lure på hvilket kort som var best. Voodoo var ganske enkelt ekstremt mye bedre enn alternativene når det gjaldt bildekvalitet for 3D-spill.
Men det var en hake, kortet hadde ingen 2D-del så man behøvde doble grafikkort i boksen sin. Men det var det verd dersom man ønsket seg god 3D-grafikk og Voodoo ble raskt storfavoritten blant gamere.
Det første Voodoo-kortet hadde en grafikkprosessor med en klokkehastighet på hele 50 MHz og minnet var like raskt. På den tiden regnet man ikke minne i Gigabyte, men i Megabyte og Voodoo hadde respektable 4 MB EDO DRAM. Hyggelig nok for 3dfx hadde prisen på denne typen minne akkurat sunket temmelig mye, noe som ga 3dfx muligheten til å sette prisen på Voodoo svært lavt i forhold til hva man fikk.
Voodoo-kortet var kongen på haugen gjennom hele sin levetid og når konkurrentene begynte å nærme seg i løpet av 1998 kom Voodoo2 og dasket dem på fingrene enda en gang. Til og med denne gangen kunne kortet kun rendere 3D-grafikk, men om du spilte FPS og var ute etter en god framerate var Voodoo2 det eneste alternativet siden det ganske enkelt var uslåelig på den fronten. Kortet var også det første til å tilby SLI og med to kort kunne du øke oppløsningen fra 800x600 til 1024x768. Men dette var ganske dyrt og vanskelig så det ble ingen hit.
Samtidig som Voodoo2 kom startet 3dfx et prosjekt for å fremstille neste generasjons grafikkort, et grafikkort som skulle være så avansert at det fikk konkurrentenes produkter til å virke som steinalder kort. Denne utviklingen gikk dessverre ikke helt etter planen og for å gjøre en lang historie kort, endte det med at alle kort 3dfx skulle lansere (og lanserte) etter Voodoo3 istedenfor å ligge et steg foran, alltid var et steg bak blant annet Nvidia. Da Nvidia lanserte GeForce 256-chip var 3dfx tid på grafikkortmarkedet så godt som over, og i 2000, kun 4 år etter at 3dfx revolusjonerte markedet, var bedriften nær konkurs og ble ”reddet” av at Nvidia kjøpte dem opp.